محمد حماقى يفتح قلبة لصاحبة السعادة.. فماذا قال؟

محمد حماقى يفتح قلبة لصاحبة السعادة.. فماذا قال؟
محمد حماقى يفتح قلبة لصاحبة السعادة.. فماذا قال؟
تقى عثمان

كشف الفنان محمد حماقي، قصة المعجبة الروسية التي تعملت العربية من أجله، لافتًا إلي أن الفتاة الروسية ارتبطت بأغانيه خلال حفله في كأس العالم 2018 بروسيا.

واشار خلال الجزء الثاني من لقائه مع الإعلامية والفنانة اسعاد يونس ببرنامج “صاحبة السعادة” المذاع علي قناة “سي بي سي”:"في وقت كأس العالم بروسيا 2018 عملت حفلة هناك علشان الجمهور المصري والعربي فوجئت فيه ناس حابين المزيكا بس مش فاهمين الكلام منهم روسية قالت انها اتعلمت عربي علشان تفهم الأغاني بتاعتي وتغنيها وده اثر فيا وحملني مسئولية".

سر نجاح محمد حماقي

وأضاف:"زمان كان النجاح بالنسبة لى هدف ولما نجحت لقيت النجاح اداة لإسعاد الناس، يعني ربنا بيختار الناس اللي يرزقها نجاح علشان يسعدوا الاَخرين وبالوقت ".

تصرفات محمد حماقي

وتابع:"مبقتش عايز حد من جمهوري يتعاير بيا لإن كده هتقتل والناس اللى بيحبوني يكونوا فخورين بيا علشان كده انا محافظ علي نفسي ومش عايز اللىى يحبني يدخل خناقة عليا ويخسرها ويحس ان حب حد يستاهل".

تركيبة محمد حماقي

وأوضح:"أنا تركيبتي إني لازم احافظ علي نفسي طول الوقت والفن مش ترفيهي بس ولكن نرتقى بالناس ونثقفهم ونعلى بالذوق العام، والفنان لازم يكون بيمثل القدوة الكويسة للناس في كل تصرفاته مينفعش يبقى بيعمل تصرفات غلط ويسهر ويغلط مينفعش".

محمد حماقي: أنا بغني شعبي بس في الغلاف بتاعي

وأكد محمد حماقي أن الأغنية الشعبية هي التي يفهمها أكبر شريحة من الشعب، قائلًا: "أنا بغني شعبي بتاعي مش زي حد تاني مثل أغنيتي أدرينالين واللي اتقدمت بشكل شعبي بس في غلاف محمد حماقي مش حد تاني".

وقال محمد حماقي: "هناك شعرة ما بين التغيير والتغير أنا عايز أبقى من مكاني بقدم شيء مختلف مش عايز أبقى واقف في حته تانية فالناس تستغربني والدنيا تبوظ".

وتابع: "كل واحد عنده شخصية فنية لازم يحافظ عليها أنت زي ما أنت بطعم وشكل جديد مش واحد تاني ودي شعرة لازم الفنان يكون واخد باله منها كويس جدًّا".

تفاصيل لقاء محمد حماقي مع منير لأول مرة

وعبر حماقي عن حبه للكينج محمد منير، قائلًا: "بعشق محمد منير وكان ليَّ الحظ أنه كان في تكوين مخزوني السمعي.. كنت مطرطق وداني مع أي حد، مع أبويا وأمي وكل اللي حواليا وبسمع.. سمعت المرحلة القديمة ومرحلة النقلة في المزيكا".

وأضاف: "أول مرة أقابل فيها منير كنت أغني في فرح صديقي من الأقصر، وفي آخر أغنية وجدت منير دخل على المسرح ليسلم على العريس فغنيت أغنية الليلة ياسمرا على الفور وغنى معي حينها".

وتابع: "وبعدها طلب مني أن أغني فهو يريد سماعي فغنيت أغنية المدينة له، وتفاجأت به قد جلس على سلم المسرح، فلم أفهم حينها معنى ذلك، وبعد انتهائي من الغناء انصرف منير على الفور".

وأضاف محمد حماقي، قائلًا: "بدأت الأسئلة تراودني، هل لم أعجبه؟! لماذا انصرف على الفور؟! وبعدها ذهب لفرح آخر وللصدفة وجدته خارجًا من القاعة".

وأردف: "وعندما رآني قال لي المدينة أمانة يا حماقي وهي اكتشاف لصوتك، ومن حينها وأنا أحمل تلك الأمانة، وهنا طلبت إسعاد يونس أن يسلم الأمانة على مسرح صاحبة السعادة ويغنيها".

عمرو مصطفى مش سهل وخدته من البيت بالبيجامة

وقال النجم محمد حماقي إنه تجمعه بالملحن عمرو مصطفى صداقة قوية من زمن بعيد، قائلًا: "عمرو مصطفى اللي يعرفه يعرف إنه متعب ومش شخص سلس، ومش سهل ومجنون جنان الفنانين بزيادة.. واحنا صحاب من زمان".

وأضاف "حماقي" قائلًا: "أغنية أحلى حاجة فيكِ دي ليها قصة.. أنا رُحت خدت عمرو مصطفى من البيت بالبيجامة عشان نشتغل".

وتابع: "البداية لما كلمت عمرو مصطفى عشان ييجي عند الموزع الموسيقي تميم عشان نعمل الأغنية واتفقت معاه على ميعاد.. لكنه ما جاش ورُحت له البيت خدته من بيته في مدينة نصر للمهندسين وقُلت له هنشتغل النهاردة واحنا متأخرين والألبوم دا لازم يخلص".

وأردف محمد حماقي قائلًا: "رُحت لتميم مع عمرو مصطفى اللي جبته بالبيجامة.. وبالفعل عمل جملة واتنين وتلاتة وأربع خمس جمل كدا لغاية ما حسيت إن معانا حاجة حلوة ونزلته ساعتها ورُحت له تاني".

محمد حماقي يكشف كواليس انفصاله عن زوجته

وأكد محمد حماقي أنه انفصل عن زوجته لمدة عامين، مشيرًا إلى أنه كان حريصًا على أن لا يصرح بالانفصال.

وقال: "كنت حريص ألا أصرح بالانفصال حتى لا يحدث أي تجاوز من أي شخص، والانفصال سببه مرحلة عدم تفاهم يمر بها الكثير".

وأضاف: "اخترنا الحل الأسهل أن نرتاح من بعضنا، ولكن هذا لم يكن حلًّا فالسنتان كانتا في غاية الصعوبة وكل ليلة قبل النوم كنت أفكر ماذا لو تزوجت فميجليش نوم خالص وببقى متضايق جدًّا.. فضلت سنتين قاعد في نفس الحتة".

وأكد محمد حماقي أنه أحيانًا يكون الانفصال مفيد فهو يجعلك تقف أمام المرآة وتتساءل هل بذلت المجهود المفروض، وقررنا الرجوع وبالمناسبة أنا أحب نهلة جدًّا أحبها بعقلي وبمشاعري، وعن علاقته ببنته قال إنه أب مفسد وعاقل وحامل للمسؤولية وخائف ومطمئن، كل هذا أفعله معها وهي تحب المزيكا جدًّا وتلعب درامز.

أمي صوتها حلو وكانت بتغني مظبوط

محمد حماقي أكد أيضًا أن والدته كان لديها صوت جميل، كما كانت تغني بطريقة سليمة، قائلًا: "والدتي كان صوتها حلو، وكانت تغني مظبوط ووالدي أيضًا".

وأضاف أن والده وافق على مشوار الغناء، وبعد نزول ألبومه الأول قال له إنه سعيد بما وصل إليه لأنه كان يخشى أن يكون يسير في طريق لا يوصله لشيء أو يكون موهومًا ولا يحمل بصمة مختلفة.

للمزيد: موقع خليجيون نيوز، للتواصل الاجتماعي تابعنا على خليجيون

أهم الأخبار