بيومي فؤاد يبكي ويروي تفاصيل خلافه مع محمد سلام

بيومي فؤاد يبكي ويروي تفاصيل خلافه مع محمد سلام
بيومي فؤاد
القاهرة: منار إبراهيم

أطل الفنان المصري بيومي فؤاد ضيف في إحدى حلقات برنامج «حبر سري» الذي تُقدمه الإعلامية أسما إبراهيم، على شاشة «القاهرة والناس»، وتناولت بشكل خاص أزمته الأخيرة مع مواطنه الفنان محمد سلام، وتداعيات انسحاب الأخيرة من مسرحية «زواج اصطناعي»، في موسم الرياض.

بيومي فؤاد يوضح حقيقة خلافه مع محمد سلام

بكى بيومي فؤاد عندما عرضت عليه صورة محمد سلام، فقال عن كواليس أحداث انسحابه من أنه تلقى اتصال هاتفي من منتج المسرحية محمد نصار فجر ذلك اليوم يبلغه باعتذار سلام عن تقديمها، وأضاف أنه لم يسأل عن السبب بل ابلغه أنه ستواصل معه لاحقاً، علماً بأن الطائرة التي كانت ستقلهم إلى السعودية في العاشرة صباح اليوم التالي.

فأكمل أنه إذا أرد أحد التواصل مع سلام كان يعود إليه أولاً باعتباره كبير سلام في الوسط الفني، وقال أنه أجرى اتصال هاتفي معه متابعا: «قلتله خير يا بن اللذينا المرة دي، لإني متعود إنها دائما بتكون خناقة على فلوس أو على أفيش.. قالي أنا مش قادر.. قلتله إيه خير تعبان؟.. قالي إنت شايف اللي بيحصل والأطفال اللي بتموت وبتدبح، قلتله لا إله إلا الله يا بني.. إحنا بإيدينا إيه».

واستكمل: «قلتله يا سلام أنا أول ما عرفت منكم، وما فيه صلاة بصليها إلا لما بدعيلهم قبل ما أدعي لولادي إن ربنا يعافيهم ويثبتهم ويحرق كل اللي واقفين مع الصهاينة، لكن ده أكل عيش وفيه ناس كتير بيوتهم مفتوحة بالحاجات دي، فقالي أنا مش قادر».

وأوضح أن المكالمة استغرقت 12 دقيقة، وسأل سلام عمن يرشحه للدور بيدلاً عنه فرشح له نجوم مسرح مصر، وتابع «سلام مقالش محمد أنور بالاسم، لكن قال دول قرود وبيحفظوا بسرعة وينجزوكم».

رفض بيومي فوائد الاعتذار عن فيديو السعودية

ورفض الفنان بيومي الاعتذار عن الفيديو الشهير الذي واجه فيه الجمهور السعودي، بعد انسحاب سلام منها تضامناً مع ضحايا المدنيين في غزة، على الرغم من مطالبات بمقاطعة بيومي فؤاد وأعماله الفنية.

وفي توضيح رفضه للاعتذار قائلاً: «أنا قد الكلام اللي قلته، لأني راجل قد كلامي، وبعتذر بس إني قلت أنا مش جاي أضحّك، لأننا فعلا بنروح عشان نضحّك، الضحك شيء جميل، والكوميديا شيء صعب مش أي حد يقدمه».

وأضاف: «أنا قلت إحنا مش بتوع فلوس، وبعتذر عن ده لأن إحنا فعلا بتوع فلوس.. أنا بشتغل وباخد فلوس».

وأكد على تعرضه للشتائم المهينة من زملاءه في الوسط الفني ومن الجماهير المصرية، وأكد أنه لم يحدث ضغط من الجانب السعودي للاعتذار أو الحديث عما فعله سلام، بل اعتذر هو بالنيابة عن زملاءه الذي كانوا يقفون وراءه على المسرح، وخصوصاً محمد أنور.

وتطرق إلى «الحملة الشرسة» الذي تعرض لها زميله محمد أنور لأنه البديل، قائلاً: «أنور كان بيبكي، وجرحتنا أوي جملة (الحياة بتتعاش مرة واحدة، يا تعيشها سلام يا تعيشها أنور)».

وأضاف: «بعد الهجوم علينا في السعودية محمد أنور خاف على نفسه وولاده من الرجوع لمصر».

بيومي فؤاد يطالب محمد سلام بالدفاع عن بديله

وأكمل بيومي حديثه قائلاً: «ربنا معاك.. ولو هسأله هقوله إزاي متطلعش تدافع عننا وعن محمد أنور وهو ترشيحك وحقك عند ربنا، أنا صدقتك جدا في الفيديو وأنت قلت في الفيديو بتاعك لا نفاق ولا رياء».

وأكمل: «وانا قلت وجهة نظري العبيطة عشان أنا راجل طيب مكنتش هتخسر حاجة لو طلعت تقول أنا مقدرش أروح ومش معنى أن محمد أنور قدر وراح يحصل معاه كده يا جماعة خصوصا إنك طلعت دافعت عن أمير كرارة لما طلعت شائعة أنه مشاك من المسلسل بتاعه».

وتابع: «وطلعت دافعت عن أحمد الجنايني ليه مطلعتش تدافع عن محمد أنور مش عني وانا كنت كل يوم بسأل قبل وبعد الفيديو وده اللي كنت مستنيه منك ورزقك على الله والعمر واحد والرب واحد، لكل اللي شتموا وكل اللي فهمني غلط أنا غلط بس راجل وأطلع في كل برنامج أقول كده».

أقرا أيضا: محمد إمام يتصدر الترند بعد الحلقة الأولى من مسلسل «كوبرا»

أهم الأخبار