السيسي:ضرورة ترشيد استخدام المياه المستخدمة في الزراعة والحفاظ عليها دون هدر

السيسي:ضرورة ترشيد استخدام المياه المستخدمة في الزراعة والحفاظ عليها دون هدر

بدأت صباح اليوم فعاليات افتتاح موسم حصاد القمح من شرق العوينات، بحضور الرئيس عبد الفتاح السيسي

ويعد مشروع شرق العوينات ثاني أكبر مشروع زراعي عملاق بجنوب مصر لزراعة القمح بمساحة تتجاوز 186 ألف فدان وتقع منطقة شرق العوينات في الجزء الجنوبي الغربي لمصر على بعد 365 كم جنوب واحة الداخلة بمحافظة الوادي الجديد على بعد 500 كيلومتر من بحيرة ناصر حيث التربة الغنية والخالية من الملوثات، ما يجعلها مثالية، وتبلغ مساحتها 528 ألف فدان مقسمة إلى قطع نصفها موزع على شركات زراعية تنتج محاصيل متنوعة تقدر بنحو 3 ملايين طن سنويا.

وأكد الرئيس السيسي، على أهمية ترشيد استهلاك المياه وتحقيق أكبر استفادة منه، خلال افتتاح موسم حصاد القمح وعدد من المحاصيل بشرق العوينات في محافظة الوادي الجديد.

وقال الرئيس السيسي، : أتصور ان احنا محتاجين نتأكد إن المخزون الجوفي في المياه هنا بيتم التعامل معها طبقا للمعايير اللي تحافظ على المخزون أطول فترة ممكنة.. أنا بتكلم هنا عن استخدام المياة بشكل رشيد جدا جدا دون هدر في الزراعة.

وتابع الرئيس السيسي: عارف إن وزارة الري بتابع ده.. وعايز اطمن إن استخدامنا للمياة هنا سواء للمسئولين في الشركة أو رجال الأعمال اللي شغالين في شرق العوينات.. نفس الكلام لمحطة توشكى فمحطة المياه من سنة 86 معمولة عشان تطلع حجم معين من المياه.

للمزيد: موقع خليجيون نيوز، للتواصل الاجتماعي تابعنا على خليجيون

أهم الأخبار